Lys i øjenhøjde skaber ro og koncentration

Projektresultat

Belysningsmiljøer, hvor der arbejdes bevidst med differentieret lys, kan både spare på energiforbruget og skabe ro og plads for fokuseret læring viser nyt resultat.

Henning Larsen har, sammen med Aarhus Universitet og Danmarks Tekniske Universitet, gennem et ELFORSK projekt vist at der gennem belysningsmiljøer, hvor der arbejdes bevidst med differentieret lys, både kan spares på energiforbruget til den kunstige belysning og skabes ro og plads for fokuseret læring.

Dette opnås ved at lyset placeres tættere på området, der skal belyses så spildlys undgås samt kommer ned i øjenhøjde og afgrænser rum i kraft af lys, mørke og kontraster. Således opnås der ud over energibesparelse også større komfort og ro i klasselokalet.

Lys i øjenhøjde skaber ud over energibesparelser også større komfort, ro og bedre indlæring i klasselokalet.
...siger Anne Gade Iversen, senior bæredygtighedsingeniør, Henning Larsen

Resultaterne fra projektet, der netop er afsluttet, viser at: 

1) Energibesparelse
Der opnås energibesparelse ved at placere lyset tættere på det område der skal belyses. I dette tilfælde elevernes arbejdsborde. Vi kalder denne type belysning for fokuseret lys, og skabes typisk med pendler. Energibesparelsen er vurderet i forhold til det klassiske belysningssystem i en skoleklasse, hvor der belyses jævnt i hele klassen fra armaturer integrere i loftet. Energibesparelsen varierer afhængig af om belysningen kan dæmpes. I det scenarie hvor pendlerne er på max output opnås energibesparelse på 32-38 % i de 4 undersøgte lokaler.

2) Ro i lokalet
Støjniveauet blev målt under både den fokuserede belysning og den generelle loftsbelysning. Ved at sammenligne 20 ens-svarende undervisningssituationer med hensyn til aktivitetstype og antal studerende fandt vi, at støjniveauet for 70 % af de målte tilfælde sænkes mellem 1-6dB, hvilket potentielt indebærer, at eleverne kan fokusere bedre. Af de 14 forbedrede forhold viser 11 tilfælde en hørbar forbedring på mellem 1 mellem 1 og 3 dB, og vi fandt 4 tilfælde med mere end 3 dB, hvilket betragtes som en betydelig forbedring. Den gennemsnitlige forbedring i støjniveauet var ikke stor, men klart over den perceptuelle mærkbare forskel. 

3) Forbedret indlæring
Indlæring blev testet i form af matematik- og kreativitet test. Analyser af matematiktests, viser at elevernes resultater forbedres mellem 2 og 25 % under fokuserede belysningsforhold i forhold til den generelle belysning.  Analyserne af kreativitetstests viser at eleverne både er mere og mindre kreative under den fokuserede belysning. Resultaterne viser, at det er vigtigt at give eleverne et lys, der kan tilpasses efter undervisningssituationen.

Materialer