Søg om støtte til effektiv energianvendelse og digitalisering af energisystemet

Ansøg - apply now

Foto: Pixabay

Nu kan der igen søges om midler fra ELFORSK, der støtter innovative projekter inden for effektiv energianvendelse, fleksibilitetsløsninger og digitalisering. Indkaldelsens økonomiske ramme er 24,25 millioner kroner. Deadline for ansøgninger er 11. marts.

Intelligent brug af energidata kan bidrage til øget energieffektivitet og mindske CO2-udledninger. Derfor støtter ELFORSK igen i år forskningsprojekter, der fremmer effektiv energianvendelse med afsæt i temaer inden for databrug, forecasting, sektorkobling, optimering af lagring samt cyber- og informationssikkerhed.

– Der er fortsat et stort behov for datadrevne løsninger, der kan sikre en optimal energiudnyttelse og et øget samspil mellem alle led i forsyningssektoren til gavn for både kunder og samfund. Midlerne fra ELFORSK skal være med til at sætte skub i udviklingen, og vi håber, at innovative grønne projekter igen i år vil gøre brug af muligheden for at søge støtte, siger Edit Lulu Nielsen, chefkonsulent i Green Power Denmark.

ELFORSK har til formål at bidrage med ny viden og teknologi, så Folketingets mål om 70 procent færre udledninger af drivhusgasser i 2030 kan realiseres.

Foreløbigt udbydes der i denne ansøgningsrunde 24,25 mio. kroner – den endelige økonomiske ramme for ansøgningsrunden bliver dog først fastsat, når Finansloven 2024 vedtages. Ved endelig vedtagelse af finansloven vil indkaldelsen blive opdateret på Energistyrelsens hjemmeside.

Projektkonsortier skal melde ind med ansøgninger senest den 11. marts. Afgørelsen forventes i juni 2024.

Sådan søger du

En ELFORSK-ansøgning består af en række bilag, som uploades via ansøgningsportalen hos Energistyrelsen.

➤ Find indkaldelsesmaterialet her hos Energistyrelsen

Du kan også læse mere her på www.elforsk.dk eller deltage i vores webinar om funding fra ELFORSK og en række andre støtteprogrammer. Webinaret afholdes 5/2 i samarbejde med bl.a. Energy Cluster Denmark, EUDP og Energistyrelsen.

Om ELFORSK

ELFORSK er en finanslovsfinansieret pulje, som hvert år støtter forsknings- og innovationsprojekter. Midlerne tildeles projekter, som fremmer energieffektivisering og fleksibilitetsløsninger via databehandling, digitalisering og sektorkobling på tværs af for eksempel el, fjernvarme og transport.

ELFORSK-puljen administreres af Green Power Denmark og Energistyrelsen.