Supermarkeder skal i tættere samspil med energisystemerne

Pressemeddelelse

Projektkonsortiet bag ’Super-integration’ består af en bred sammensætning af aktører fra flere steder i værdikæden. Det inkluderer bl.a. Danfoss og Ennogie, som leverer komponenter, serviceleverandørerne AK-Centralen og S.C. Nordic, vidensinstitutionerne DTU Compute og Teknologisk Institut samt Coop som slutbruger. Arkivfoto: Siine Fiig/COOP

Nyt forskningsprojekt skal kaste lys over fleksibilitetsydelser og sektorkobling i supermarkeder. Projektet ’Super-Integration’ har netop modtaget tilsagn om bevilling på 7,6 mio. kr. fra ELFORSK-programmet, der åbner for ny ansøgningsrunde i start 2024.

Supermarkeder skal i højere grad levere fleksibilitetsydelser til energisystemet igennem sektorkobling, hvis det står til projektkonsortiet bag ’Super-integration,’ der netop har fået tilsagn om støtte på 7,6 mio. kr. fra ELFORSK.

Ved hjælp af nye algoritmer og digitale styresystemer vil projektet bl.a. bidrage til at optimere driften af supermarkeders kompressorer og solcelleanlæg samt sikre varmegenvinding til fjernvarmesystemet.

Susanne Juhl, der er formand for ELFORSK’s advisory board, glæder sig over, at ELFORSK-midlerne er med til at sætte skub i brugen af data og digitalisering, som er en vigtig del af den grønne omstilling.

– Ved at sikre et bedre samspil mellem store energiforbrugere og distributions- og fjernvarmenettet kan vi øge energieffektiviteten og mindske udledningen af drivhusgasser. Det er både til gavn for energikunder og for samfundet. Det kræver, at vi bliver langt bedre til at bruge data, så vi kan udnytte mulighederne i fleksible energiløsninger. Vi ser et enormt potentiale i de digitale værktøjer, og vi håber, at støtten fra ELFORSK kan være med til at sætte tempo på udviklingen, siger hun.

Generelt udgør energieffektivisering fortsat meget store potentialer viser tal fra bl.a. World Energy Outlook 2023. På COP28 i Dubai blev øget energieffektivitet også fremhævet som et af de absolut vigtigste virkemidler, hvis vi skal nå 1,5 graders målet fra Paris. Det er altså vigtigt, at der fortsat satses på at optimere processer for energiudnyttelse bl.a. via digitale værktøjer.

Ny ansøgningsrunde i 2024

ELFORSK, som administreres i et samarbejde mellem Green Power Denmark og Energistyrelsen, modtog i alt 10 ansøgninger om støtte på i alt 71,6 millioner kroner. Flere projektansøgninger viste både højt fagligt niveau og forskningsmæssig relevans.

Dog har ELFORSK af forskellige grunde været nødsaget til at afvise flere projekter i årets ansøgningsrunde. For at imødekomme projektansøgningerne og det presserende behov for udvikling af løsninger til den grønne omstilling har ELFORSK valgt at indkalde til en ny ansøgningsrunde, som forventes at åbne i januar 2024. Håbet er, at flere projekter kan fuldende den dokumentation, som er afgørende for at modtage bevilling, samt at nye projektidéer søger ELFORSK.

– Der er brug for hastighed i den grønne omstilling, og det gælder også for udviklingen af nye løsninger, som kan bringe os tættere på målet om CO2-neutralitet. Derfor har vi valgt at åbne en ansøgningsrunde allerede i starten af 2024 i håbet om, at flere projekter, der viser stort potentiale, får muligheden for at bringe sin viden og energiløsninger i spil, siger Susanne Juhl.

I ansøgningsrunden, som forventes at åbne i januar 2024, vil den økonomisk ramme være 24,25 millioner kr. ELFORSK åbner formentlig en indkaldelse nummer 2 i andet kvartal af 2024.