Dansk viden om effektive elmotorer gør gavn i Tyrkiet

Den lille blå på tyrkisk
Landekort Tyrkiet

Som en del af det ambitiøse TEVMOT-projekt oversættes Den lille blå om Systemoptimering til tyrkisk. Illustration: Colourbox. 

Erfaringer opsamlet af de danske elnetselskaber bl.a. via en række ELFORSK-projekter og -publikationer skal understøtte Tyrkiets ambitioner om højere energieffektivitet og færre CO2-udledninger.

Tyrkiet udleder ca. ti gange så mange drivhusgasser som Danmark. Mere energieffektive elmotorer i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er en af de mest oplagte veje frem mod et markant mindre klimaaftryk, vurderer Erik Gudbjerg.

- Jeg forsøger nu at give alt det, vi har lært om elsparemotorer og motordrevne systemer i Danmark videre til Tyrkiet. Potentialet for elbesparelser alene i SMV’er ligger på 34 TWh, og det svarer til Danmarks samlede elforbrug, siger Erik Gudbjerg, der er international chief technical advisor i det ambitiøse TEVMOT-projekt.

Bag TEVMOT står en lang række partnere under ledelse af FN’s udviklingsprogram (UNDP Tyrkiet) på vegne af Tyrkiets Videnskabs- og Teknologiministerium, der har skaffet midler fra The Global Environment Facility (GEF). Arbejdet følger op på en grundig analyse af den tyrkiske bestand af elmotorer – herunder den nævnte vurdering af det store energisparepotentiale.

En betydelig del af den viden vi har lært om elsparemotorer og motordrevne systemer i Danmark er samlet i de små nyttige håndbøger, hvor en af dem er 'Den lille blå om Systemoptimering' og det tilhørende beregningsværktøj.  

Erik Gudbjerg har en lang fortid i den danske elsektor med fokus på energienergieffektive løsninger i TRE-FOR og Lokalenergi, der begge har været aktive deltagere i en stribe projekter støttet af de danske elnetselskaber bl.a. i regi ELFORSK-puljen. En betydelig del af denne viden er opsamlet i de små blå – og meget populære/nyttige – håndbøger. En af dem er ’Den lille blå om systemoptimering’.

- Noget af materialet skal oversættes til tyrkisk til brug for kurser i energioptimering. Vi bruger allerede et systemoptimeringsværktøj, som Teknologisk Institut har udviklet med støtte fra ELFORSK, fortæller Erik Guldbjerg.

Ineffektive motorer

De godt 80 mio. indbyggere i Tyrkiet og de mange ofte små virksomheder bruger ca. 300 TWh elektricitet om året, og selv om vedvarende energi er på vej frem, dækker kul og naturgas cirka halvdelen – med betydelige CO2-udledninger til følge. Et mere effektivt elforbrug er altså den direkte vej mod et mere klimavenligt elsystem.

Knap halvdelen af elforbruget ligger i erhvervslivet, og 70 procent af dette forbrug bliver slugt af el-motordrevne systemer. En tyrkisk udgave af EU’s Ecodesign-direktiv blev vedtaget i 2012, så stadig skrappere krav til energieffektivitet er ved at blive implementeret i Tyrkiet.

Et af formålene med TEVMOT er at gøre indkøberne mere bevidste, så de i højere grad efterspørger mere effektive motorer, så den samlede bestand opgraderes. Et andet formål er at skærpe bevidstheden om, at motorerne skal holdes ved lige og bliver renoveret efter den senest tilgængelige viden.

Jeg forsøger nu at give alt det, vi har lært om elsparemotorer og motordrevne systemer i Danmark videre til Tyrkiet
Erik Gudbjerg, international chief technical advisor

Med TEVMOT-projektet bliver udfordringerne – i tæt samarbejde med Videnskabs- og Teknologiministeriet i Ankara – angrebet fra en række forskellige vinkler for at hæve vidensniveauet. Både producenter og købere af elmotorer bliver via temadage og kurser klædt på med både tekniske, økonomiske og miljømæssige informationer.

Et andet af midlerne er, at der opbygges testfaciliteter i samarbejde med det tyrkiske standardiseringsinstitut, TSI. Test kan presse producenterne til at gøre produkterne bedre, og som ’belønning’ får de dokumentation for deres anstrengelser. Ved at elmotor-producenterne bliver bedre, styrker de deres chancer for at begå sig på markedet og skabe eksport.

Uddannelse af sparekonsulenter

For at påvirke brugerne bliver der uddannet et større hold energisparekonsulenter. Tyrkiet er et stort land, så der vil i første omgang blive sat fokus på nogle af de industrizoner, der huser mange produktionsvirksomheder. I disse zoner kan SMV’erne får hjælp til køb af elektricitet og energieffektive motorer samt andre praktiske gøremål, så partnerskaber med disse zoner er en genvej til volumen i indsatsen.

- Vi skal præsentere en række økonomiske cases og vise virksomhederne, at det giver god mening at satse på mere energieffektive motorer, siger Erik Gudbjerg, der påpeger, at det som regel ikke er den billigste motor i indkøb, der er den billigste i det lange løb, når udgifterne til drift tages in mente. Eller som der står i et af projektets baggrundspapirer: En typisk motor bruger over sin 20-årige levetid energi for 50 gange mere end indkøbsprisen.

SMV’er har typisk ikke de store midler at gøre godt med, men projektet kan pege virksomhederne i retning af et statslige støtteprogram, der er en del af Tyrkiets officielle energieffektivitetsstrategi for 2012-2023.  

- TEVMOT-projektet er i sig selv et omfattende projekt, og der er mange støttemidler involveret, fastslår Erik Gudbjerg og nævner, at udover elbesparelser giver overgangen til mere effektive motorer også værdi i form af række ’non energy benefits’ – herunder klimagevinster og styrket konkurrenceevne.   

Klima uden landegrænser

Civilingeniør Ditte Mikkelsen fra Dansk Energi, der administrerer ELFORSK-puljen, glæder sig over, at dansk viden gør nytte i udlandet.

- Danske virksomheder har allerede sparet rigtig mange kilowatttimer og kroner takket være de energieffektive elmotorer, vi har været med til at udvikle og fremme. Klimaudfordringen kender ikke til landegrænser, så det er rigtig fint, at Tyrkiet nu får gavn af vores erfaringer, siger Ditte Mikkelsen. 

Tyrkiet har i sin landeplan under FN’s klimaaftale fra COP21 i Paris indmeldt et mål om et 21 procent lavere udledning af drivhusgasser end business-as-usual i 2030.

Den tyrkiske regering oplyser, at 33,2 procent af elproduktionen i første halvår 2019 kom fra kul og 15,2 procent var fra naturgas. Vandkraft er der største enkeltkilde med 36,6 procent. Vindkraft er oppe på 7,2 procent og sol på 3 procent. Den samlede kapacitet er på ca. 90.000 MW.

Tyrkisk-dansk samarbejde om fjernvarme og havvind

Tyrkiet er et interessant land for danske eksportvirksomheder – også på andre områder end energieffektivitet. Danmark og Tyrkiet har siden 2017 haft et strategisk sektorsamarbejde om fjernvarme, ligesom de to lande sidste år både indledte og udbyggede et samarbejde om havvind.

Energistyrelsen påpeger i en pressemeddelelse fra november 2019, at Tyrkiet med en hastigt voksende økonomi og øget efterspørgsel efter elektricitet har sat fokus på udnyttelse af egne energiressourcer og minimering af høj importafhængighed.

’Tyrkiet har endnu ikke opstillet nogle havvindmøller, men det vurderes, at der er et stort potentiale for havvindmølleparker langs de tyrkiske kyster. De umiddelbare muligheder viser et potentiale på 7-10 GW. Potentialet kan imidlertid vise sig at være langt større, hvis flydende installationer bliver konkurrencedygtige’, skriver Energistyrelsen.

Læs mere på enerji.gov.tr/en-US/Pages/Electricity og ens.dk/sites/ens.dk/files/Globalcooperation/turkey_cooperation_0.pdf