10 forsknings- og innovationsprojekter søger støtte fra ELFORSK

ELFORSK ide pære

Ti projekter har søgt om støtte til udvikling af innovative løsninger, der kan fremme energiomstillingen via data, digitalisering og sektorkobling.

ELFORSK har i år modtaget ansøgninger om støtte på i alt 71,6 millioner kroner fordelt på ti ansøgninger, der ønsker at fremme energieffektive løsninger.

Susanne Juhl, formand for ELFORSK’s advisory board, ser frem til at dykke ned i puljen af ansøgningerne:

- Projektkonsortierne favner en skare af større og mindre virksomheder, universiteter og videninstitutioner. Det viser endnu en gang, at der er bred interesse for at bidrage med løsninger til et mere integreret og effektivt energisystem. Med knap 25 millioner kroner i spil, er det min forventning, at ELFORSK-midlerne kan medvirke til at skabe mærkbare resultater inden for effektiv energianvendelse, fleksibilitetsløsninger og sektorkobling, hvilket understøtter den grønne omstilling og klimaambitionerne for 2030 og 2045, siger hun.

Det er anden gang, at ELFORSK-puljen uddeler støtte under den gældende bekendtgørelse, som blev vedtaget i 2021. Med den nye ordning har ELFORSK justeret sit fokus, så det matcher en række af de udfordringer, som Danmarks grønne omstilling står overfor frem mod 2030.

- Når vi taler om elektrificering, er digitalisering rykket højt op på dagsordenen. Det er fuldstændig centralt, at vi formår at udnytte energidata på tværs af værdikæder, hvis vi skal skabe et energisystem, der kan føre til færre CO2-udledninger. Derfor har vi blandt andet fokus på temaer som dataanvendelse, forecasting og informationssikkerhed, når vi skal bedømme projekterne, siger Susanne Juhl.

ELFORSK-puljen udgør 24,25 millioner kroner. Det afgøres i december hvilke af de ti projekter, der modtager tilsagn om støtte.

ELFORSK har siden 2002 støttet udviklingen af en række energieffektive teknologier som eksempelvis varmepumper og LED-belysning. I de senere år har der været øget opmærksomhed på smart styring bl.a. i bygninger og industrier, og med en ny bekendtgørelse i ryggen har ELFORSK siden 2022 haft et skarpt fokus på projekter med afsæt i data, digitalisering og sektorkoblinger på tværs af forsyningssektorer.

I den seneste tildelingsrunde modtog tre projekter tilsagn om støtte. Et af projekterne skal introducere machine learning i flere danske industrivirksomheder. Det sker med Viegand Maagøe i spidsen.

I et andet projekt vil Aalborg Universitet gennem intelligent dataanvendelse sikre grøn udvikling på Hirtshals Havn med udgangspunkt i havnens eksisterende virksomheder og den lokale energiforsyning.

I det tredje projekt skal DTU undersøge, hvordan digitalisering og elektrificering af transport påvirker distributionsnettet.

Læs mere om ELFORSK-støttede projekter:

Projektperiode: 2023 - 2025
Formålet med EFFORT er gennem intelligent brug af data at sikre den grønne udvikling på Hirtshals havn.
Aalborg Universitet - AAU

Projektperiode: 2023 - 2026
e2flex projektet vil vi udforske hvordan kundernes præferencer påvirker deres forbrugsmønstre og hvis det kan forårsage udfordringer i distributionsnettet, fx pga. synkronisering af forbruget. Projektet vil udvikle fleksibilitetsprodukter som DSOerne kan bruge til at løse flaskehalsesituationer og
DTU Vind