Hybrid belysning på skolebænken

Projektperiode: 2011 - 2014
Bygninger
Hybridbelysning på en skole i Stevns Kommune 343-036

Fremvisning af den installerede hybridbelysning på Hotherskolen i Hårlev. Foto: Projektgruppen. 

I projektet er der udviklet en ny type af energibesparende lyssystemer, som anvender en kombination af dagslys og LED belysning. De nye belysningssystemer er i projektet blevet implementeret og testet på Hotherskolen i Hårlev, og vi har i projektet vurderet både kvantitative og kvalitative aspekter indenfor energiforbrug og lyskvalitet.

Resultat

I projektet er der udviklet en ny type af energibesparende lyssystemer, som anvender en kombination af dagslys og LED belysning. De nye belysningssystemer er i projektet blevet implementeret og testet på Hotherskolen i Hårlev, og vi har i projektet vurderet både kvantitative og kvalitative aspekter indenfor energiforbrug og lyskvalitet.

LED-systemernes mulighed for at blive individuelt styrbare i både intensitet samt farvetone giver en unik mulighed for at kombinere disse lyskilder med dagslys. Vi viser i rapporten at hybride belysningssystemer, som benytter en kombination af dagslys og LED-belysning, har et elbesparelsespotentiale, som er større end både energisparepærer og LED.

På trods af det store energi- og CO2-besparelsespotentiale er der en række problemstillinger, som skal løses før teknologien kan udvikles til et kommercielt produkt. De væsentlige problemer med eksisterende hybride systemer er at prisen på belysningssystemerne er for høj.

I projektet er der på Hotherskolen på Stevns implementeret følgende tre hybride belysningssystemer:

  1. Hybrid lysskakt med LED i et gangareal på skolen,
  2. LED med solceller i et klasselokale og
  3. Fiberbelysning hvor sollys igennem tynde optiske fibre kobles ind i skolen lokaler.

I forhold til den oprindelige ansøgning er projektet blevet væsentligt større end oprindeligt planlagt. I den oprindelige ansøgning skulle der kun arbejdes med den hybride fiberbelysning. Det blev imidlertid i starten af projektet besluttet, at hele skolen skulle gøres til et showroom for hybridbelysning, og vi valgte også at udvikle LED med solceller i et klasselokale samt opsætte hybridlysskakte med indbygget LED belysning i et gangareal på skolen. Disse hybride lyssystemer er i projektet blevet sammenlignet med energieffektiviteten for energisparerpærer.

Mere information

Projekt nummer

343-036

Projektansvarlig
DTU Fotonik

Projektdeltagere

RUC - Roskilde Universitet
Designskolen Kolding
Stevns Kommune
Ibsen El-anlæg A/S

Økonomi

Bevillingsår
2011
Tilskud
Kr. 1.657.500
67%
Egenfinansiering
Kr. 799.000
33%
Total budget
Kr. 2.456.500
Timer
4.200