Projektdatabase

Projektdatabasen indeholder alle de projekter, som ELFORSK har støttet med midler. Der er en kort introduktion af projekternes formål og kontakt information for de igangværende projekter. For de projekter, som er færdige, er der en slutrapport med resultater, som du kan down loade.

Viser 1 - 7 af 7
Test
Projekt nummer
351-031
Projektperiode: 2019 - 2021
DAMRC f.m.b.a.

DAMRC havde en hypotese om, at bearbejdningsstabilitet har en væsentlig indflydelse på energiforbruget ved en bearbejdningsproces. Projektet har testet hypotesen. Resultatet af målinger fra industrioptimeringerne på egentlige produktioner og laboratorieforsøgene har vist, at det er muligt at nå op til 40% reduktion i energiforbruget.

Gennem optimering af processer i spåntagende bearbejdning, primært dreje- og fræseprocesser, sigter dette projekt mod at reducere industriens energiforbrug. Via modal analyse optimeres bearbejdningsparametre for stabil og vibrationsfri bearbejdning. Antagelsen er, at en optimeret proces har lavere energiforbrug, hvilket søges bevist gennem komparativ analyse.

Solceller, Øbro95
Projekt nummer
346-048
Projektperiode: 2014 - 2017
COWI A/S

Resultaterne af disse screeninger har dokumenteret, at PV-BAT hurtigt kan identificere den beboerøkonomisk mest fordelagtige dimensionering af solceller, batterilager og tilhørende invertere.

Fjernkølingsanlæg opstillet af HOFOR 343-056
Projekt nummer
343-056
Projektperiode: 2011 - 2013
COWI A/S

Med denne udgave af værktøjet vil det være muligt at analyse om samtidig produktion af varme og køling og brug af lagre kan gøre fjernkøling endnu bedre. Samtidig er det muligt at analyse betydningen af fleksible el- og varmepriser og se hvordan de kan udnyttes, herunder at beregne de mulige priser på varme og køling samt investeringer.

Teenagere
Projekt nummer
338-046
Projektperiode: 2006 - 2008
COWI A/S

I projektet er der udviklet et undervisningskoncept og et evalueringsværktøj. Praktiske undervisningsforsøg i ti 7.-9. klasser med efterfølgende evaluering af de seks klasser viser, at eleverne efter gennemført undervisning reducerer deres elforbrug med 15 % i gennemsnit og det specifikke standby forbrug med 36 %.