Teenageres udvikling af handlekompetencer i relation til elforbrug - udvikling af metode til evaluering af påvirkning og effekt
Sammen med 11 forsøgsskoler udvikles et koncept, der skal effektivisere brugen af SparOmetre i undervisningen af 7.-10. klasseelever. Konceptet udbygges med målinger og interviews, der kan dokumentere effekten på familiernes elforbrug og dermed bidrage til dokumenterbare elbesparelser fra undervisningsaktiviteter.
I projektet er der udviklet et undervisningskoncept og et evalueringsværktøj, som skoler kan bruge til at fremme energisløsende teenageres energibevidsthed ved at øge elevernes forståelse for sammenhængen mellem elforbrug og miljø.
Undervisningsmaterialet kan downloades fra skoleenergi.dk/teen og bruges i fag som fysik/kemi, geografi, samfundsfag samt matematik.
Praktiske undervisningsforsøg i ti 7.-9. klasser med efterfølgende evaluering af de seks klasser viser, at eleverne efter gennemført undervisning reducerer deres elforbrug med 15 % i gennemsnit og det specifikke standby forbrug med 36 %.
Mere information
338-046