Udvikling af et energieffektivt hybridfordampersystem

Projektperiode: 2017 - 2018
Industri
Hybridfordamper

I projektet udvikles et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer etoversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX).

I projektet er der udviklet et nyt fordampersystem med ammoniak som kølemiddel. Der er opnået en 30 % forbedering af energieffektiviteten. 

Projektbeskrivelse

I projektet udvikles et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer etoversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Det vil være muligt at forene de gode egenskaber fra begge systemer samtidig med at ulemperne ved de to systemer stort set bliver undgået. Der arbejdes med at finde en udformning som optimerer sammenhængen mellem flow og for­dampning af kølemidlet, mængden af kølemiddel samt trykforholdene. Der vil blive arbejdet med at optimere effektiviteten både ved fuldlast og dellast. Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter for­ventes det at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til dagens praksis på op til 30 %. Derudover forventes det at konceptet kan reducere prisen for selve entrepri­sen på industrielle anlæg med op til 25%. På grund af den reducerede overhedning og den dermed gode effektivitet, samt den reducerede fyldning (Low Charge system) kan det forven­tes at konceptet også bliver efterspurgt på markedet for kommercielle anlæg.

Resultat

I projektet er der set på et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer et oversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Det vil være mu­ligt at forene de gode egenskaber fra begge systemer, samtidig med at ulemperne ved de to systemer stort set bliver undgået.

Der er arbejdet med at finde en udformning, som optimerer sammenhængen mellem flow og fordampning af kølemidlet, mængden af kølemiddel samt trykforholdene.

Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter har der været forventninger til, at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til da­gens praksis på op til 30 % afhængigt af driftsforholdene. Derudover forventes det, at koncep­tet kan reducere prisen for selve entreprisen på industrielle anlæg betydeligt. På grund af den reducerede overhedning og den dermed gode effektivitet, samt den reducerede fyldning (Low Charge system) kan det forventes, at konceptet også bliver efterspurgt på markedet for kom­mercielle anlæg.

Mere information

Projekt nummer

349-048

Projektansvarlig
Teknologisk Institut

Dokumenter

Projektdeltagere

SVEDAN INDUSTRI KØLEANLÆG A/S
Alfa Laval Nordic A/S

Økonomi

Bevillingsår
2017
Tilskud
Kr. 799.955
57%
Egenfinansiering
Kr. 602.995
43%
Total budget
Kr. 1.402.950
Timer
1.540