Energirigtig drift af det rette indeklima i bygninger

Projektperiode: 2016 - 2018
Bygninger

Forsiden af den gratis lærebog, som projektet har udviklet. Foto: Projektgruppen

Ny lærebog i energirigtig drift i bygninger.

Maskinmester- og ingeniørstuderende får opdateret og tværfaglig viden i ny gratis lærebog. 

Projektbeskrivelse

Projektets primære formål er at beskrive de fagligheder/kunnen/viden, som er nødvendige i et samspil for at sikre ”Energirigtig drift af det rette indeklima i bygninger”.Dette er mundet ud i en lærebog for Ingeniør- og Maskinmesterstuderende, som har 13 kapitler: Indeklima, Energi, Facility Management, Commisioning, Økonomi, Ledelsessystemer, CTS, Ventilation, Opvarmning, Køling, Lys, Bygningsdynamik, Energirenovering. En sådan lærebog skal løbende opdateres og det planlægges at sikre dette bl.a. via erfaringen med brugen i undervisning. Opdateringer vil forefindes på en hjemmeside stillet til rådighed fra DTU (www.endrin-textbook.org). Derudover har projektet arbejdet med 3 cases: Energirenovering af Lyngby Storcenter, Indeklima og driftspraksis med udgangspunkt i bygninger på Frederiksberg og opfølgning på EiSE, som er udviklet i tidligere ELFORSK projekter (339-032, 339-053 og 340-004) og i dag primært markedsføres og implementeres af Better Buildings. Lyngby Storcentercasen har understreget betydningen af at inddrage det ”praktiske driftspersonale” i alle faser knyttet til et Energirenoveringsprojekt. Dette skal gøres på en systematisk måde, og SBI anvisning 269 er en god ramme at tage udgangspunkt i, når der udarbejdes en konkret plan. De ”lav-praktiske” elementer knyttet til Commisioning og Utility Management (herunder energistyring og energiledelse) er ligeledes stærke værktøjer, som med fordel bør inddrages. Men det er afgørende at de faktiske planer og inddragelse bliver konkret i en kultur og sprog, som møder den driftspraktiske verden, og ikke skaber distance med udgangspunkt i en ”rådgivningsekspert og dokumentverden”. Et vigtigt element er kortlægning af de faktiske kompetencer, der er tilstede i driftsorganisationen og påvirkning af disse i en ønsket retning. Den endelige opfølgning på selve energieffektiviseringen er ikke færdiggjort. I runde tal forventes energibesparelser svarende til reduceret energiudgift på 2,6 mio. kr./år (reduktion på ca 30%). Den samlede investering er på 23 mio. kr. Besparelsen kommer nogenlunde ligeligt fra forbedret teknologi og forbedret drift via ny CTS og indførelse af Utility Management. De foreløbige tal og de ”kontrolberegninger”, som dette projekt har udført, indikerer at de budgetterede besparelser er indenfor rækkevidde. Frederiksberg Undersøgelserne giver overblik over metoder, daglig praksis og udfordringer mht. indeklimadrift drift i 23 cases. Undersøgelsen er ikke repræsentativt for alle danske kontorbygninger, man kan betragtes som toppen af isbjerget der viser forskellige trends. For eksempel har driftspersonalet i de fleste cases en overordnet ide om hvilke krav der findes til indeklimaet. Men der sjældent findes en veldefineret nedskrevet strategi der kan bruges i dagligdrift. De fleste interviewede personer var uddannede maskinmestre, VVS-teknikere eller elektrikere som er kompetente til arbejdet i bygningsdriftsområdet. Med hensyn til kompetenceudvikling peger resultater på, at undervisning/træning i bygningsautomatik bør kombineres med uddybelse af viden om indeklima. Opfølgningen på EiSE har primært været kvalitativ i form af fire besøg og diverse faglige ”granskninger”. De gjorte observationer indikerer at EiSE fungerer efter hensigten og samspillet med indeklimaet er afgørende for lokal accept/succes. Der er videreudviklet begreber der belyser det energioptimale samspil mellem ventilation og køling.

Resultat

Maskinmester- og ingeniørstuderende får opdateret og tværfaglig viden i en gratis lærebog, der er udviklet med støtte fra ELFORSK, i et samarbejde mellem Maskinmesterskolen København, DTU og øvrige eksperter. Lærebogen kan også bruges til efteruddannelse af garvede kolleger.

Vi kan konstatere, at energiforbruget i bygninger typisk er højere end beregnet, og at indeklimaet ofte er dårligere, end det burde være. Samtidig ligger vi inde med meget viden og en række rigtig gode teknologiske muligheder.

Sådan skitserer forskningsleder Arne Jakobsen fra Maskinmesterskolen København baggrunden for en ny og gratis lærebog, der er udviklet med støtte fra Dansk Energis ELFORSK-pulje. Lærebogen er målrettet maskinmester- og ingeniørstuderende, men den kan også bruges i forbindelse med efteruddannelse. 

- Bogen kan downloades i sin helhed eller kapitelvis. Vores ambition er at rette, opdatere og forbedre lærebogen løbende, så feedback er velkommen, fortæller Arne Jakobsen. 

Tværfaglig viden

Lærebogen er udviklet i et tæt samarbejde mellem Maskinmesterskolen København, DTU Byg og Center for Facilities Management på DTU med løbende sparring fra DEAS, Frederiksberg Forsyning, HØGHØJ byggerådgivning, Better Buildings, Force Technology og Honeywell.

- Netværket består stadig, og vi er i løbende dialog med hinanden. Det giver en stærk tværfaglighed og et godt overblik, siger Arne Jakobsen og peger på, at netop tværfaglighed er vejen frem mod et bedre indeklima og et lavere energiforbrug. 

Arne Jakobsen oplever, at mange driftsansvarlige ofte fokuserer på sine ’yndlinge’, hvad enten det drejer sig om ventilation, management eller noget helt tredje.

Lærebogen dækker en tværfaglighed, som de færreste har. Det her handler ikke om at opfinde noget nyt, men om at skabe et samspil mellem de gode løsninger, der er på markedet. På Maskinmesterskolen i København understøtter lærebogen i sin bredde vores valgfagslinje inden for Technical Facility Management. Enkeltkapitler indgår også i vores undervisning indenfor special-discipliner som ventilation, CTS, lys, mv.
Arne Jakobsen, Maskinmesterskolen København

Siloerne bliver nedbrudt

Han ser støtten fra ELFORSK som en forudsætning for, at lærebogen blev udviklet. Ved at søge om støtte var projektdeltagerne nødt til at være konkrete og forpligtigende. - Hvis vi ikke var gået i gang med at formulere projektet, var vi hver især blevet i vores siloer, så pengene fra ELFORSK har været med til, at vi mødtes på tværs.

Lærebogen

Bogen indeholder 13 faglige kapitler. Det at disse repræsenterer forskellige fagfelter og er skrevet af forskellige forfattere bevirker at kapitlerne vil have forskellig dybde, bredde, sproglig stil mv. Nomenklatur kan indenfor forskellige fagfelters traditioner også være forskellige.

Alle kapitler indledes med læringsmål og nomenklatur for det pågældende kapitel. Kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, men selvsagt også med fordel i en sammenhæng.

Det kan bestemt hævdes at en større ensartethed kunne være ønskelig, men dels er der den praktiske tidsbegrænsning dels kan et synspunkt også være at det kan være berigende at møde forskellige fagtraditioner – og forfatterstile – på deres egne præmisser.

Mere information

Projekt nummer

348-006

Projektansvarlig
Maskinmesterskolen København

Projektdeltagere

HØGHØJ ApS
Force Technology
Better Buildings
Honeywell AB
DEAS
Frederiksberg Forsyning A/S
DTU - Center for Facility Management
DTU Byg

Økonomi

Bevillingsår
2016
Tilskud
Kr. 1.422.278
49%
Egenfinansiering
Kr. 1.485.928
51%
Total budget
Kr. 2.908.206
Timer
4.392