Energirenovering af parcelhuse – erfaringer og nye løsninger

Projektperiode: 2013 - 2015
Bygninger
Ældre parcelhus

Foto: Hanne Loop

Projektets formål har været at fremme energieffektiviseringen, såsom energirenovering og oliefyrskonvertering af danske parcelhuse særligt uden for fjernevarmeforsynede områder og i områder med mindre økonomisk overskud.

Resultat

Projektets formål har været at fremme energieffektiviseringen, såsom energirenovering og oliefyrskonvertering af danske parcelhuse særligt uden for fjernevarmeforsynede områder og i områder med mindre økonomisk overskud.

Projektet har været faseopdelt:

  1. en erfaringsopsamling fra tidligere initiativer
  2. bruge registerdata til at skabe overblik over danske parcelhuse
  3. Udarbejde kampagnemateriale
  4. Evaluere og videreudvikle det udviklede materiale (Da projektet ikke fik bevilling ved den efterfølgende ansøgningsrunde er fjerde fase ikke blevet gennem­ført). 

Resultaterne fra projektets fase 1 og 2 er udkommet i SBi-rapport som opsamler erfaringer fra kommuner og forsyningsselskaber. Hvor forsyningsselskaberne overvejer det økonomisk fordelagtige i at henvende sig direkte til parcelhusejerne, så er kommunerne ofte mere optaget af en governance tilgang, der samler forskellige aktører omkring parcelhusejerne, og kommunerne ser det ofte som en måde at skabe lokal vækst i forbindelse med det håndværksarbejde der igangsættes.

Der bred enighed om at oplysning i form af fx hjemmesider har begrænset effekt, hvilket også konkluderes i anden forskning.

Der er derimod gode erfaringer med at arbejde mere netværksorienteret, og skabe forandringer ved at inddrage forskelige typer af aktører.

Arbejdet i tredje fase blev tilpasset disse erfaringer. Resultaterne beskrives i 2 modelkampagner.

Modelkampagne 1 tager udgangspunkt i, at bank og bygningsejere med jævne mellemrum, kan have en anledning til at tale om energiforbrug og evt. tage beslutning om energirenovering. Resultatet af model­ kampagne 1 er et PC-program, udviklet til brug for bankrådgivere i pengeinstitutter, der vejleder kunder om mulighederne for energibesparelser i forbindelse med en snak om kundens økonomi.

Modelkampagne 2 tager udgangspunkt i at energirenovering, kan have store fordele af at være forankret i lokale initiativer og initiativtagere. Det lokale initiativ i Janderup og Billum tjener som et godt eksempel på en sådan kampagne og anses for at kunne være til inspiration for andre lokalt forankrede initiativer. For modelkampagne 2 er der udarbejdet støttematerialer til fremtidige kampagner, samt udført en beskrivelse af et meget perspektivrigt beboerinitiativ i landsbyerne Billum og Janderup.

Mere information

Projekt nummer

345-048

Projektansvarlig
BUILD - Institut for Byggeri, By og Miljø, Aalborg Universitet

Projektdeltagere

AURA Rådgivning A/S
Eniig Forsyning A/S
EKOLAB ApS
Skanderborg Kommune
ProjectZero
Varde Kommune
Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse
Randers Arkitekten ApS
Krydsrum ApS
Falkon A/S

Økonomi

Bevillingsår
2013
Tilskud
Kr. 1.203.365
62%
Egenfinansiering
Kr. 730.460
38%
Total budget
Kr. 1.933.825
Timer
1.972