Energioptimering gennem tilpasset lys i folkeskolen
Atelier KHR Arkitekter og Thisted Kommune er gået sammen om et spændende ELFORSK belysningsprojekt med fokus på klimatisk og social bæredygtighed på to skoler i Thy.
Atelier KHR Arkitekter og Thisted Kommune har udviklet et spændende belysningsprojekt på to skoler i Thy. Der er tale om eksisterende skolebygninger på henholdsvis Tilsted og Hanstholm skoler, hvor vi – med fokus på klimatisk og social bæredygtighed – arbejder med installation af nye belysningsteknologier, som skal understøtte et fremadrettet, pædagogisk læringsmiljø.
Projektets hypotese er, at hvis lysdesignet giver muligheder for høj lyskvalitet og kvalitative lysmiljøer, og man samtidig giver brugeren adgang til kontrol af de adaptive styringer, så vil man i højere grad kunne energioptimere bæredygtigt. Projektet udfører konkret transformation af lysmiljøet på de to folkeskoler.
Med de nye belysningsteknologier følger nye potentialer med temporært flydende lysdesigns og provisoriske rumdannelser. De nye belysningsteknologier arbejder, ligesom dagslyset, med både vekslende lysfarver og omskiftelige intensiteter. Lysdesignere og forskere må således søge stadig nye forståelser i potentialet af lysets iscenesættende kvaliteter.
Tænd/sluk-lyset er ved at være fortid. Kunstlyset kan integreres i intelligente systemer med sensorer og datainput og således spille sammen med brugerne og omgivelserne i dynamiske udvekslinger.
Dog, med alle disse tekniske muligheder, lurer den fare, at brugerens belysning i en fremtid styres af ufleksible, forudbestemte lysscenarier. Det kan være dagslysstyring sat ud fra idéer om døgn- rytmer hos brugerne. Eller bevægestyring fra sensorer sat ud fra ideer om brugernes handlinger. Dette kan alt sammen være spekulationer om optimering, som brugerne hverken er ordentlig bevidstgjorte om, har givet tilsagn til, eller har mulighed for at undslippe.
I denne fagre, nye verden må vi derfor til stadighed stille kritiske spørgsmål til, i hvor høj grad vi vil styres af dataopsamlinger, og hvorvidt det er vigtigt, at brugeren selv kan styre basale behov – som at kunne styre lyset og åbne vinduer. I dette projekt lægges der vægt på, at brugeren, som den kompetente borger, tildeles råderum til kontrol med sit miljø.
I en serie workshops involveres f.eks. lærere og 5-6 klasses elever i grundlæggende forståelser af dagslys og kunstlys, lysfænomener, rumlige lyssituationer og lysteknologi. De introduceres til, hvordan lyset fordeles og reflekteres til rumlige kvaliteter. Gennem observation og analyse foretager de visuelle studier af lyssteder, lysforekomster og lysscenarier. Gennem samskabelse udvikler eleverne og personalet et fagligt sprog om lys og indføres i kompetencerne til at kunne bestemme lysmiljøet.